kristin-china.reismee.nl

op de panda Base uitgebreid

hi allemaal,

nu even goed de tijd om wat te typen en kijken of ik wat fotos kan uploaden. waarschijnlijk niet veel want het duurt lang en alles is in het chinees dus kan ze niet kleiner maken.

anyway, hier op de base is het erg leuk en gezellig; tina an Jonas (de zweedse jongen) zijn een beetje losgekomen en je kan erg met ze lachen :) daarnaast is er een israelische jongen die ook aardig is.

S ochtend om 8 uur ontbijten we met toast en jam en dan om 9 uur moeten we de hokken schoonmaken. (het is 20 min lopen dus om 10 over half 9 weg).

fijn in een overal bamboo ruimen en dan poep scheppen of oprapen... maar omdat het bijna allemaal onverteerde bamboo is stinkt het niet en is het niet vies.

Daarna voeren we ze en ook nog om 11:30 uur. ze krijgen panda brood en appels of wortel. dit mogen wij voeren. Ze pakken het heel voorzichtig met hun bek en dan vervolgens houden ze het in hun hand (aangezien ze een duim hebben) en eten het zelf op.

S middags gaan we lunchen in het hostel (krijg goede conditie en beenspieren van berg op en af 4x p[er dag). we eten rijst en chinese groenten en vlees en soms tofu of iets van ommelet.

daarna terug naar de base en voeren we ze om 14:00 en dan vrije tijd en nog 1x voeren om 16:00 uur.

Wij hebben momenteel 5 panda's. 1 was zogenaamd op temperatuur dus die is naar het breeding station gegaan en er is een nieuwe voor terug gekomen. Die weg is heet shi shu. Een andere heet young young.

Er zit ook een panda die ziek geboren is en maar weinig eet dus meestal hoeven we die niks te geven.

je mag ze absoluut niet aaien, hoewel ze tijdens het eten heel rustig en lief lijken. maar ze blijven enorm gevaarlijk.

De kleintjes zijn zooo cute! ze zijn 4 maanden en 2 zijn er voor de toeristen om gezien te worden. de andere (een geheim aantal) zijun niet te zien. daarnaast zijn er 5 stuks van 1,5 a 2 jaar.

met 1 van deze zal ik op de foto gaan in ruil voor een donatie aan het research centre (de panda base dus).

S avonds eten we weer rijst met allerlei gerechtjes en kijken we gezellig 1 of 2 films.

Meestal ga ik al vroeg naar bed aangezien het heel erg koud is en het bed lekker warm door de electrische deken :)

al met al is het dus erg leuk en zijn er veel panda's te zien :)! <3

morgen middag zijn we vrij en gaan we met tina mee naar chengdu omdat er in ya'an niks is en het hier te koud is om echt veel te doen. we nemen een taxi naar ya'an en dan de bus.

Zaterdag wil ik een tocht maken naar mount emei. is een dagtour vanuit het hostel :) en dat is iets wat ik in mijn tour met tina niet zal doen. en zondag lekker relaxen denk ik :)

en dan zondag middag/avond weer terug naar de base om maandag weer te werken.

Ik ben blij dat ik warme kleding mee heb :) en vermaak me prima! :D

you will just love the pics!

byebye!!!

Reacties

Reacties

kristin

oja! ik heb van de panda base een fotolijstje gehad van een panda omdat het nationale vrouwendag hier is. vet lief :D
Ps. niet echt chinese lessen. tina kan het ons leren maar das wel ok.
Ps2. ben geinterviewd door een duitse reporter over het vrijwilligerswerk hier en zijn ook fotos gem,aakt tijdens het voeren :D leuk!

lucia

hey panda lady !

they are so cute, indeed
leuk verhaal, maar die foto's...........NICE
ff naar Chengdu om warm te worden :)
fijn , dat je het naar je zin hebt, maar had niet anders verwacht
Enjoy

kristin

hahaha :) ja lief he?!
en ik ga denk ik dinsdag voor 1000 yuan met een panda spelen van 1,5 a 2 jaar :) 3 min. je kan ook 30 sec voor 500 maar das zooo kort en bij 1000 krijg je geloof ik een certificaat van donatie :)
dus dat worden veeeeel fotos! :D
maar idd eerst naar chengdu lekker opwarmen en een sandwich eten bij de subway... want die rijst vult maar weinig. gelukkig wel veel koeken mee :) het eten is wel heel lekker trouwens :)
heb het HEEL erg naar mn zin en moet zeggen dat ik me geen moment raar heb gevoelt of cultuurshock zeg maar... allesis leuk en mooi en vermaak me zekers!!!!
misschien een voordeel van de kou; dat de tijd niet opschiet ;)
bij jullie alles goed???

kristin

ps! ook nieuwe fotos in de chengdu map! :)

Yvonne

Hey Kris

Zo te horen vermaak je je prima. hm ik heb fotos van herten (overkant) maar een panda gaat mij niet lukken. Dus best wel jaloers ;-) knuf

Ulfred

Hoi Kris, ziet er te gek uit daar, ik voel me nu wel enigszins verbonden met de panda, omdat ik nu ook zo'n panda-oog heb (-;, alleen is deze blauw, klap met een racket gehad tijdens badminton. Blij te horen dat je het naar je zin hebt, geniet er maar lekker van!

Chantal

Hey Kris,
Wat ben ik jaloers zeg!!
Geweldig dat je gaat spelen met een panda. Kan niet wachten op de foto's!
Heel veel plezier nog.
xxx

Danique

Eey sis,
Wat een leuke foto´s en wat zijn ze toch schattig!!
Goede keus denk ik om met een panda te spelen, ben heel benieuwd naar die fotos!!
Ben je trouwens al een beetje goed in Majong? (zie dat er heel wat gespeeld wordt daar in Chengdu), want dan kunnen we als je thuis komt ook eens een spelletje Majong doen!
Nou vermaak je en ik kijk uit naar je volgende blog!
Ciao en kus van zus

kristin

ja yvonne ik vermaak me prima... haha hmm nee een hert wint het niet van een panda :D

hihi ja papa las t in mama dr email. en de foto gezien. auwie! en mama maar zeggen dat IK voorzichtig moet zijn haha.

ja ben heel benieuwd chantal! met 2 camera's in de aanslag meoten er leuke fotos van komen!

ghilo! haha ja tina heeft het ons geleerd. maar de zogenaamde simpele versie. voor geld gaat het net iets anders... maar kan het dus wel! waar heb jij het geleerd dan? of je wilt dat ik het je leer?!
ik vermaak me zeker wel!

net de tour geboekt naar de giant buddha leshan en mount emei (is altijd samen, ga met tina ook al naar de giant buddha maar goed.)
naar de helft van mount emei en naar het apen dorp daar :) word goed op mn spullen passen!
word wel al tussen 6 en 7 opgehaald dus ga zo lekker warm douchen en dan in mijn warme kamer mn warme bedje in! heerlijk!
zondag lekker relax dagje en dan weer terug naar de Base...
byebye allemaal!!!

tea

jaloers! de foto's zijn ook zo leuk. wanneer ga je op de foto?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active